piątek, 17 czerwca 2011

Ciasto czekoladowo-kawowe

 
Pyszne, proste i szybkie ciasto. Extra czekoladowe z prawie niewyczuwalnym smakiem kawy, który wraz z maślanką równoważy jego słodkość. Do tego wilgotne w środku z chrupiącą skórką na wierzchu.

Składniki:

2 szkl. mąki
¾ szkl. kakao
1 łyżka sody
1 łyżeczka proszku do pieczenia
½ łyżeczki soli
1 ½ szklanki cukru
100 ml oleju
1 szkl. maślanki
2 jaja
1 szklanka świeżo zaparzonej gorącej kawy

na polewę:

50 g masła
3 łyżki cukru pudru
3 łyżki kakao
3 łyżki mleka

+ cukier perlisty do dekoracji


Tortownicę smarujemy masłem/olejem i wysypujemy mąką. Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni.
W jednaj misce łączymy wszystkie suche składniki, w drugiej mokre, prócz kawy. Do suchych składników wlewamy mokre, mieszamy. Następnie dodajemy kawę i wszystko dokładnie mieszamy. Ciasto jest dosyć płynne. Wylewamy do tortownicy i pieczemy ok. 40 min (w moim piekarniku piekło się prawie godzinę). Najlepiej sprawdzić patyczkiem środek.
Po upieczeniu posypujemy cukrem pudrem lub polewamy roztopioną w kąpieli wodnej czekoladą lub polewą czekoladową. Można udekorować wiórkami białej czekolady albo cukrem perlistym (moja wersja).
Polewę można zrobić roztapiając w rondelku masło z cukrem pudrem, mlekiem i kakao.
Następnego dnia ciasto jest równie dobre.
 

 

14 komentarzy:

  1. Ojej! Ono jest CZARNE : )
    Zachęciłaś tym miękim w środku a chrupiącym z zewnątrz- muszę je zrobić : )
    Gosia (znowu coś mi nie działa z logowaniem! )

    OdpowiedzUsuń
  2. wyobraź sobie, że jak je wyciągnęłam z piekarnika to ścięłam kawałek tej skórki z góry i smakowałam czy nie spalone! byłam przekonana, że je przypaliłam, ale nie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. czy jeśli dodam mleko zmiast kawę coś się stanie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. myślę, że może wyjść słodsze i bardziej przypominające mleczną czekoladę, ale spróbuj.
      tylko niech mleko będzie wrzące, żeby ta zamiana nie wpłynęła na konsystencję ciasta :)

      Usuń
  4. Zastanawiałam się jaka kawa:rozpuszczalna czy prawdziwa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. obojętnie - byle by była bez fusów :)
      chociaż według mnie 'prawdziwa' ma silniejszy aromat, więc bardziej pasuje smakowo.

      Usuń
  5. A jaka tortownica, mała czy duża ?

    OdpowiedzUsuń
  6. czy kawa ma być goraca ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak. w przepisie napisane jest, że ma być gorąca

      Usuń
  7. i jeszcze ważna rzecz ,czy sodę i proszek do pieczenia mogę czymś zastapić , ponieważ jestem uczulona na oba te sladnki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. możesz spróbować wyeliminować te składniki, ale wtedy wyjdzie pewnie ciasto o konsystencji brownie (czyli może być z zakalcem).
      możesz też spróbować dodając saszetkę suchych drożdży. rozprowadź je np. w maślance i dodaj do ciasta. tylko wtedy nie możesz dodać wrzącej kawy, bo zabijesz drożdże - przestudź ją, aż będzie letnia. odstaw ciasto na chwilę do wyrośnięcia w ciepłe miejsce i upiecz tak jak w przepisie (na wszelki wypadek zawsze sprawdź patyczkiem, czy jest dopieczone).
      od razu mówię, że żadnej z wersji nie próbowałam robić, być może będą potrzebowały one modyfikacji, ale zachęcam do spróbowania i podzielenia się wynikami :)

      Usuń
  8. a temperatura pieczenia???

    OdpowiedzUsuń

Napisz, co myślisz...