czwartek, 3 marca 2011

Tłusty czwartek

Pączki z pępkami, pączki z dziurką bez dziurki - pączki w moim wykonaniu, czyli słodkie bułki z polewą.
Nie mogłam zdzierżyć samej myśli o smażeniu pączków na głębokim oleju i postanowiłam znaleźć przepis na pieczone pączki. Miały być donaty, oponki, czy jak tam inaczej je nazwać. Wyszły pączki z pępkami. Ale jako że nikt na co dzień nie chodzi z pępkiem na wierzchu, schowałam je pączkom pod kołderki z kremów i polew.


Składniki (na ok. 15 sztuk):

1 i 1/3 szklanki ciepłego mleka
paczka suchych drożdży
2 łyżki miękkiego lub roztopionego masła
2/3 szklanki cukru
2 jajka
5 szklanek mąki pszennej
1 płaska łyżeczka soli

Suche drożdże rozpuszczamy w letnim mleku. Odstawiamy na 10 minut. Po tym czasie dodajemy masło i cukier. Mieszamy z roztrzepanym jajkiem, dodajemy mąkę, sól i wyrabiamy. Ciasto musi być gładkie, elastyczne i nie kleić się. Odstawiamy przykryte w ciepłe miejsce do podwojenia objętości.
Ciasto wyjmujemy, krótko wyrabiamy i rozwałkowujemy na grubość ok. 1,3 mm. Większą szklanką wycinamy koła, mniejszą foremką wycinamy dziurki w środku, by powstał kształt oponek (moja jak widać była za mała i dziurka sobie zarosła).Układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia lub wysmarowanej masłem i wysypanej kaszą manną. Przykrywamy i zostawiamy do podrośnięcia na ok. 45 min. w ciepłym miejscu. Pieczemy w temperaturze 180 stopni (chociaż wydaje mi się, że powinno być więcej, bo moje pączki wyszły bardzo blade) przez ok. 8-10 min.
Gotowe przykrywamy polewą lub kremem.

Radzę wybrać 2 polewy niż robić wszystkie 3, bo potem zostaje i nie wiadomo co z tym zrobić :P

POLEWA CZEKOLADOWA

50 g masła
3 łyżki kakao
6 łyżek mleka
4 łyżki cukru pudru

Wszystkie składniki wkładamy do rondelka, dokładnie mieszamy i doprowadzamy do wrzenia. Lekko przestudzoną polewę rozprowadzamy na pączkach. Można dodatkowo posypać kolorową posypką cukrową.

RÓŻOWA POLEWA OWOCOWA

paczka kisielu czerwonego
łyżka syropu owocowego czerwonego
1 szklanka mleka
50 g roztopionego masła
4 łyżki cukru

Połowę mleka doprowadzamy w rondelku do wrzenia, w drugiej połowie rozprowadzamy kisiel z cukrem i syropem. Wlewamy rozpuszczony kisiel do rondelka, gdy mleko zaczyna wrzeć i bardzo intensywnie mieszamy do zgęstnienia (będzie bardzo gęste!). Po wystygnięciu miksujemy blenderem kisiel z masłem na gładką masę. Nie może być grudek. I uwaga: zwykłymi trzepaczkami nie wychodzi!

POLEWA BANANOWO-WANILIOWA

1 banan
1 paczka budyniu waniliowego (użyłam dużego)
1,5 szklanki mleka
3 łyżki cukru
50 g miękkiego masła

Budyń gotujemy zagotowując w rondelku 1 szklankę mleka, a proszek rozprowadzając z cukrem w pół szklanki mleka. Studzimy budyń. Banana miksujemy na gładko blenderem. Masło ubijamy na puszystą masę i po łyżce dodajemy do niego zmiksowanego banana, a następnie budyń. Ubijamy aż powstanie gładki krem. Pokrywamy nim pączki.


Smacznego!

Tłusty czwartek w wersji light

3 komentarze:

  1. Ale śliczne!!!!!!
    Szczerze? Nie cierpię pączków smażonych i obciekających lukrem, muszę się co roku w tłusty czwartek tłumaczyć, czemu nie jem, odpowiadać na pytania: "Odchudzasz się? Boli cię brzuch? no to czemu nie jesz pączków?", więc mam raczej kiepskie skojarzenia z tłustym czwartkiem ale.... TAKIE pączki wyglądają SMAKOWICIE! te budyniowe najbardziej. A pączki z dziurką to jedno z ostatnich skojarzeń jakie mam z wizyty w Londynie- na lotnisku było stoisko z prześlicznymi pączkami, OGROMNYMI : D
    z dziurką.

    Ciąglę kręcę się dziś wokół gofrownicy, jak wrócą rodzice to może zrobię gofry- a jak wyjdą smaczne, to jesteś zaproszona na następną gofrową okazję :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo spodobał mi się przepis i postanowiłam zrobić :>
    niestety ciasto mi nie wyrosło i wyszedł zakalec :(

    OdpowiedzUsuń

Napisz, co myślisz...