sobota, 26 lutego 2011

Cookie mania!

Pomysł na pierwsze ciasteczka przyszedł niespodziewanie na lekcji polskiego (nie sądziłam, że "Nad Niemnem" mnie zainspiruje, i to w taki sposób!). Postanowiłam więc upiec ciasteczka w kształcie pacmanów, tych kropek, które on zjada, i duszków, które go zabijają. Przepis przyszedł przy okazji, kiedy zapisałam się do konkursu mojeciasto.pl. A oto efekt:

MIODOWE PACMANY


Składniki:

50 g masła lub margaryny
2 szklanki mąki
1/2 szkl. cukru pudru (można więcej jeśli ktoś lubi, bo w sumie nie wychodzą zbyt słodkie)
3/4 kubeczka jogurtu (dałam o smaku pieczonego jabłka)
2 jajka
cukier brązowy do posypania
kolorowa posypka cukrowa
2 łyżki miodu
1 łyżeczka sody
1 łyżeczka cynamonu
mąka do podsypania

Masło z miodem rozpuszczamy w rondelku. Dodajemy sodę i mieszamy. Będzie się pienić! Wlewamy jogurt, znowu mieszamy. W dużej misce łączymy mąkę z cukrem pudrem i cynamonem, wlewamy do niej zawartość rondelka. Mieszamy łyżką. Wbijamy jajko i miksujemy (moje trzepaczki ledwo to wytrzymały). Na posypanej mąką stolnicy zagniatamy i rozwałkowujemy ciasto na grubość ok. 0,5 cm. Wycinamy foremkami różne kształty - u mnie pacmany, małe kółka i duszki. Oddzielamy żółtka od białek drugiego jajka. Kółeczka smarujemy białkiem i posypujemy cukrem. Układamy ciasteczka na wyłożonej papierem do pieczenia blasze i pieczemy przez ok. 10 min. w piekarniku nagrzanym do 180 stopni C, aż będą lekko rumiane. Wystudzone pacmany i duszki smarujemy żółtkiem. Posypujemy duszki kolorową posypką. Pacmany ponownie smarujemy żółtkiem, kiedy pierwsza wastwa przeschnie. Wykałaczką robimy stworkom oczy.



BANANOWE CIASTECZKA Z OTRĘBAMI

Składniki:

1 banan
85 g margaryny/masła
7 łyżek cukru
1 jajko
60 g otrębów
garść płatków owsianych
160 g mąki
1,5 łyżeczki proszku do pieczenia


Ubijamy margarynę z cukrem na puszystą masę. Dodajemy jajko i ponownie ubijamy mikserem. Dodajemy otręby, mąkę i proszek do pieczenia. Mieszamy. Gdyby ciasto było zbyt rzadkie, dodajemy otrębów, płatków lub mąki. Układamy ciasteczka łyżeczką na blasze wyłożonej papierem do pieczenia i rozpłaszczamy je dłonią. Pomiędzy ciasteczkami zostawiamy odstępy, żeby miały miejsce do urośnięcia. Pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez ok. 15-20 min. Ciasteczka będą rumiane. Po upieczeniu i ostygnięciu wkładamy do szczelnego pojemnika, aby nie miały kontaktu z wilgocią.


Smacznego!

2 komentarze:

  1. Obiektywnie stwierdzam- pacmany są pyszne! mogą uchodzić za kuzynów świątecznych pierniczków, a nie muszą mięknąć przez miesiąc, bo są dobre od razu... mniam mniam. i rośnie mi ochota na bananowe ciastka, mmm....

    OdpowiedzUsuń
  2. banany+otręby. mniam! skuszę się na pewno.
    A w pacmana uwielbiałam grać, ciasteczka mi o tym przypomniały :>

    OdpowiedzUsuń

Napisz, co myślisz...